Mozgás körbe-körbe karikába - A hét edzője Gyepesi Áron

  • Bejegyezte: Barbara Hámori
  • dátum: csütörtök, február 06, 2014 -
  • 0 megjegyzés
Gyepesi Áron, az F&M fitness and more edzője szerint minden típusú és testalkatú embereknek ajánlott a funkcionális köredzés. Mit is takar pontosan ez a név és hogyan épül fel egy óra? 


Gyepesi Áron
Mire számíthat az, aki a funkcionális köredzést választja?

Leginkább az aerobikkal szokták összehasonlítani ezt az edzésformát, de a funkcionalitásnak az a lényege, hogy az erő- és állóképességre erősítünk rá. A cél, hogy megtanuljuk egységben kezelni a testünket. Az egyes állomások nem izomcsoportok, hanem mozgásminták köré vannak felépítve. Ezek az edzésminták több izom mozgatását jelentik (pl. guggolás, kitörés, fekvőtámasz vagy rotációs törzsmozgások). Az órák felépítése csak annyiban tér el, hogy mindezt milyen eszközökkel valósítjuk meg, a többi már csak az edző kreativitásán múlik.

Hasonlóságot fedeztem fel a Primal Move és a funkcionális köredzés között, hiszen az előbbinél is a már meglévő mozgásmintáinkat használjuk. A funkcionális edzés mióta van jelen Magyarországon? 

Ez nem levédett irányzat, hanem egy olyan átfogó edzésforma, amelyet különböző nevekkel illetnek, ezért sem lehet behatárolni a pontos debütálását. Egyaránt emlegetik cross training vagy köredzés néven, ez edzőtermenként változik. A gyakorlatoknak nincs előre rögzített leírása.

Térjünk vissza az órarendetekkel még mindig kacérkodó hölgyhöz vagy úrhoz, aki adott esetben túlsúllyal rendelkezik. Szüksége van bizonyos állóképességre, mielőtt elkezdené a funkcionális köredzést?

Nincs olyan szabály, hogy ha valaki nem tud harminc fekvőtámaszt megcsinálni, azt hazaküldjük. A vendégeknek nem egyforma az állóképessége. Ezt úgy szoktam áthidalni, hogy minden gyakorlatból mutatok különböző nehézségű verziókat. Általában időre mennek a gyakorlatok, és a mozgás rész mindig hosszabb, mint a pihenő szakasz. A klasszikus tabata a legrövidebb intervallum, ami kiterjedhet akár a 1.5 perces mozgásig, egy 30-35 mp-es pihenővel. A mozgás minősége a legfontosabb, tehát minden mozdulatot, ismétlést szabályosan kell, hogy elvégezzen a vendég!

Tehát mozogjunk, de helyesen! Minden edzőnek más tippjei vannak arra, hogyan tud valaki - aki addig mozgásszegény életet élt - belekezdeni a rendszeres sportolásba. Netán csak a konditeremmel vagy az órákkal kapcsolatos előítéletei gátolják a testmozgásban. Neked milyen tapasztalataid vannak ezen a téren? 

Az első lépés, amikor valaki elhatározza, hogy elmegy edzeni. Szerintem erre sokfajta motiváció létezhet.  Az egyik leghatásosabb a közvetlen ismerősök, barátok példája. Ha valaki látja vagy hallja, hogy a másik elkezd sportolni és pár hét vagy hónap múlva láthatóan jobban érzi magát, és nincs például elhízva, nos, ez egy hatalmas motiváció lehet.

Fotó: Lindmayer Zsolt 

0 megjegyzés :

PARTNEREK: