Sikamlós nyújtás: bikram jóga

  • Bejegyezte: Barbara Hámori
  • dátum: hétfő, december 01, 2014 -
  • 0 megjegyzés
Rajt:

A híres vagy hírhedt bikramról már hallottam jót és rosszat is: egyesek esküsznek erre a módszerre és a melegben való nyújtás magas hatásfokára, míg másoktól azt is hallottam, hogy vitaminhiány lépett fel a testükben a magas hőfokon végzett rendszeres mozgás miatt annak ellenére, hogy azokat az óra után  pótolták. Nem volt elég a múlt heti 30 fokos beautyrobic edzés, még inkább emelem a hőmérsékletet (vagy a tétet) és ezúttal egy sivatagi forróságú terembe látogatok el, hogy kipróbáljam a bikram jógát.

Impressziók: 

A Széna térhez közeli Hattyú ház negyedik emeletére lifttel jutok fel… A bikram stúdióba érkezésemkor  kellemes, otthonos érzés fog el, amit tetéz a szuper édes recepciós. Öltöző: tiszta, van elég szekrény, de jó sok nő is, akár egy általános iskolai tesi óra előtt, akkora tumultus fogad.
Az első alkalommal Voksán Virág is partnerem a kipróbálásban, akivel már az óra kezdete előtt pár perccel be is megyünk a hősugárzók által alaposan átfűtött terembe. Kell is, hogy valamivel korábban bemenjünk, hogy a szervezetünk megszokja az irreálisan magas hőfokot.

Virággal az óra előtt
Az elhelyezkedést követően körbetekintek a világos, tág teremben, ahol minden féle-fajta-forma emberek vannak, legtöbben rövid ruhában vagy fürdőruhában, illetve pár srác is, akik boxerban készülnek az órára. Mellettük akad egy-egy már az ötvenes éveit taposó, ám magát húsz évesnek gondoló hölgy is, nem beszélve a tökéletes alakú – vagy nem –  és a korombeli vagy nem sokkal idősebb lányokról sem.

Izgalmas, inkább katonás kezdés vár ránk: az oktató nem áll meg középen, nem mutat meg semmit, csak adja az instrukciókat, de olyan gyorsasággal –  és csak egy levegővétellel – , hogy az már szinte gépies – mindkét órán ezt tapasztaltam. Zene nélkül, belégzéssekkel kezdünk, általam ismert és nem ismert ászanákkal (gyakorlatokkal), teljes tüdős jógalégzés és átszellemülés nélkül.

A kezdő belégzések (a forróságban a go pro nagy hasznunkra vált:))
Nálam a kedvenc edzés mértéke mindig attól függ, hogyan élem meg és mire gondolok közben, várom-e hogy vége legyen az órának. Mivel az egyik alkalommal még óra sem volt a teremben, ezért csak tippelni tudtam mikor érünk a végéhez, többször is erre fókuszáltam fejben, ami nem a legjobb.

Félhold póz
Az első 15 perc után jövök rá, miért is kényelmesebb viselet a fürdőruha itt: a testem/testünk minden pontján izzadság gyöngyözik, ami amellett, hogy kezd kényelmetlen érzéssé válni, felér egy szaunázással. Az egyik pillanatban még magabiztosan tartom ki a pózokat, a másikban rongybabaként, szédelegve rogyok le a matracomra. Igen, ezt is lehet, de elhagyni a termet nem illik. Nagyon meleg van! Most majdnem csúnya jelzőt írtam…

Sas (egyensúlyozó) póz
Virággal összenézünk, látom a szemében, hogy hasonlóan érez…
Az állógyakorlatok befejezése után a matracon folytatjuk a jógázást. Minden mozdulat között lefekszünk 20 másodpercre „sav ászanába”, azaz a hátunkra, ami közben a sarkaink összeérnek és a kézfejünk felfele néz. Elviekben ilyenkor áramlik az energia a testünkben, ezért is fontos a megfelelő póz. A sokadik ilyen már kezd fárasztó lenni, hiszen az óra összesen 26 ászanából tevődik össze, méghozzá duplán – mindkét oldalon kétszer csináljuk meg ugyanazt.


A legvégén, mikor már a hősugárzók nem öntik a meleget magukból – és szó szerint szakad rólam a víz –,  a relaxnak hívott pár perces levezetés sem adja meg az elmém teljes lecsendesítését; ebben az is közrejátszik, hogy amint vége – de én még fekszem – , a termet sebtében elhagyók az ajtót kinyitva beengedik a kinti hűvösebb levegőt, ami nemcsak hogy kizökkent, de azért maximális felfrissülést is jelent számomra a másfél órás izzadás után.

Virág benyomásai: „Alapjaiban véve tetszett a bikram jóga. Általában szaunából is a gyengébb hőfokúba szoktam menni, ezért a 40 fokban már tíz perc után majd kiugrott a szívem és kipirult az arcom – ami nálam ritka. Bizonyos egyensúly gyakorlatokat nagyon hasznosnak találtam, mert erősítenek és fejlesztenek is egyszerre. A bikram jógának kiváló nyújtó hatása van, a meleg még inkább segít az izmaink nyújtásában. Egy óra végig csinálásához szükség van hajlékonyságra.”

Ami fontos:

Bírd a meleget + víz és rövid nadrág pólóval. Ez a három alapvető szabály, szerintem! Ha törölközőt, matracot vagy folyadékot elfelejtenél vinni, sebaj, mindegyiket adnak plusz költségért. Előtte 1, de inkább 2 órával már ne egyél, mert különben megterhelőbb lesz teli hassal mozognod.
Nem firtatom a bikram módszerét és hatásosságát, de a blogom még mindig a szubjektivitáson alapul. Ha nem vagy elmélyedős fajta, ugyanakkor szeretnél nyújtani, Neked ajánlott, azonban ha „igazi” jóga élményre vágysz, szerintem nem ez a legmegfelelőbb óratípus hozzá. Mindemellett végtelenül szimpatikus volt, hogy 2in1 alapon egyszerre mozogtam és „szaunáztam”, a helyről pedig puha bőrrel távoztam.

Hol? Bikram Yoga Hattyú ház, Budapest I. Hattyú utca 14., 4.emelet
Mennyibe kerül? http://www.bikramyoga.hu/arak
Mit vigyél? edző ruha (minél rövidebb), törölköző, víz és ha van, akkor jógamatrac (mindent tudnak ott is adni a belépőn túli költségért cserébe)
Férfi/nő arány: 20% - 80%

Pontozás

Kínzó faktor: 9/10
Ennyire formál: 7/10
Edzők: 6/10
Helyszín: 9/10
Ennyire fáj másnap mindened: 4/10

0 megjegyzés :

PARTNEREK: